VIVmail.cz je na našem trhu jednou z největších firem, která historicky dodává technologie jak třetích stran jako například IBM Watson Campaign Automation v prostředí IBM Cloud, tak vlastní software pro e-mailový marketing, a sama jej i poskytuje zákazníkům. Co za e-mailovým marketingem stojí a jak je trápí například GDPR, jsme se ptali Vladana Hejnice, spolumajitele společnosti VIVmail.cz.
Co je předmětem činnosti vaší firmy, když se zabýváte e-mailovým marketingem?
VIVmail.cz je společnost, která poskytuje především technologie pro e-mailový marketing a k nim související služby. Jde o softwarové technologie, které pomáhají segmentovat, personalizovat a ve výsledku i rozesílat obchodní sdělení pomocí e-mailů. Mezi služby s tím spojené patří především spuštění technologie, její správné nastavení, nebo až i správa celého e-mailového marketingu pro danou organizaci.
Jaké nástroje k tomu používáte?
Už od roku 2010 jsme zde jako první poskytovali klientům tehdejší řešení Silverpop, před dvěma lety jej koupila IBM a začlenila jej do své softwarové rodiny umělé inteligence jako IBM Watson Campaign Automation, který provozuje ve svém prostředí IBM Cloud (dříve IBM Bluemix). Jde o velmi robustní řešení pro banky, telekomunikační operátory, pojišťovny, prostě pro všechny, kteří chtějí propojit e-mailingovou technologii s ostatními systémy. Postupně jsme se softwarem Silverpop získali velké zkušenosti, díky kterým jsme pro e-commerce společnosti, které se potřebují rychle vyvíjet, dynamicky vytěžit více dat, vyvinuli vlastní řešení, které jsme nazvali Targito.
Kdo jsou vaši typičtí klienti?
V posledních letech jde o typické retailery, jako je Sconto, nebo i společnosti z prostředí B2B, jako například Activa. Řadí se sem však i tradiční hráči z oblasti bankovnictví, jako je ČSOB, telekomunikační operátoři O2 či Vodafone. Mezi většinu klientů z poslední doby patří rychle rostoucí retaileři na internetu, tedy typické firmy z oblasti e-commerce.
Co všechno svým zákazníkům poskytujete?
Především jim poskytujeme takovou technologii, jaká jim umí do maximálního detailu předat data o chování uživatelů v e-mailu i na jejich webu tak, aby dokázali co nejrychleji reagovat na jejich potřeby a mohli mnohem cíleněji rozesílat nabídky nejen do e-mailů jako hlavního komunikačního kanálu, ale například i do SMS, zasílat jim push-messages podle toho, jak komunikují se svými klienty.
Mění se nějak požadavky klientů na e-mailový marketing během posledních několika let, kdy e-commerce hodně pokročila?
Určitě, v roce 2010, kdy jsme přišli jako první s personalizací a automatizací e-mailového marketingu, to byl ohromný hit a společnostem to pomohlo z nějakých pěti až šesti procent obratu z e-mailingu generovat až 30 % svého obratu. Byl to zpočátku hlavní trend. Nyní už jde o samozřejmost a personalizaci a automatizaci e-mailingu používá každý. Dnešní potřeby však už jdou směrem detailnějšího rozboru chování zákazníka na webu, jak se chová, co nakupuje, zda opustil nákupní košík, a všechna tato data zkombinovat tak, aby se nad nimi postavily další automatizované procesy, a to především komunikaci zaměřené na odesílání cílené nabídky, dnes ale už během několika vteřin. Znamená to také, že pracujeme s mnohem objemnějšími daty a do většího detailu.
Jak se z hlediska cíleného e-mailového marketingu stavíte k GDPR, který má být spuštěn v květnu 2018?
Vyhovět legislativním požadavkům na GDPR je absolutní nutnost, kterou musíme zpracovat s našimi klienty. Dost často má klient v začátku nějakou právní kancelář, která mu oblast GDPR řeší. Už však také za námi přišli prakticky všichni naši klienti, že dostávají nějaké rady a principy v naprosto obecné rovině, ale že oni potřebují konkrétní řešení. To znamená, že my jim připravujeme mapy procesů, kde a jak sbírají kontakty a jaké, s jakými souhlasy, zda jsou tyto souhlasy správné apod. Hlavním cílem je, aby co nejvíc správných souhlasů podle GDPR získali do 25. května 2018, protože když je nebudou mít od následujícího dne, nebudou moci se svými zákazníky komunikovat.