DNS je největší český distributor s přidanou hodnotou, který dodává svým prodejním partnerům v tzv. nepřímém prodejním kanálu výrobce – distributor – prodejní partner – koncový zákazník především náročnější zařízení jako jsou servery, storage, síťové prvky, a enterprise software typu tzv. back-office, pro zálohování, podporu rozhodování, kognitivní analýzu jako je IBM Watson apod. Zeptali jsme se Davida Pankiva, který ředitelem divize pro produkty IBM a Lenovo, jak vidí trh.
Mohl byste zmínit trendy, jak je vidíte z pohledu dodavatele?
Z mého úhlu pohledu jde jednoznačně o přechod ke cloudu a odklon od on-premise řešení, tj. instalace u zákazníka. Tento trend trvá dlouhou dobu a zřejmě už dochází k celkovému zlomu. Do cloudu už přechází IT nejen z velkých firem, ale i ze segmentu SMB, a to i u nás.
Z pohledu distributora je náš pohled složitější. Museli jsme se celkově přetvořit jak obchodně, tak logisticky na jiný typ dodávaných produktů – od krabic k licencím a službám. Obchodní svět v IT je teď velmi dynamická disciplína.
Co k přechodu do cloudu vede?
Především jde o obrovský tlak na snižování nákladů, zejména personálních a investičních. Při přechodu do cloudu každá organizace také okamžitě ví, kolik ji její IT stojí. Kromě toho odpadají pořizovací náklady za drahý hardware, který poměrně rychle morálně zastarává. V cloudu mají zákazníci výhody i z pohledu softwarových licencí, o které se nemusejí starat, ať už jde o licence na operační systémy, zálohovací software, nebo bezpečnostní systémy apod. Dalším důvodem je bezpečnost dat i fyzická, která je v cloudu díky certifikacím například od Uptime Institute vyšší.
Jak vidíte hybridní cloud?
U této otázky je více než kde jinde větší diverzifikace mezi velkým a relativně malým zákazníkem. Pro menší zákazníky a SMB vidím hybridní cloud jako přechodnou záležitost, která technicky pro většinu trhu nedává smysl. Buď dám totiž do cloudu celou aplikaci, nebo mám on-premise řešení. Hybridní cloud dává smysl pouze snad jedině u takových menších organizací, které chtějí provozovat a udržovat sofistikované aplikace u sebe, ale data společně s jejich zabezpečením přenechají cloudovému centru. Zavádět hybridní cloud může mít i další prozaické důvody, jako například strach IT oddělení organizace o práci, nebo také snaha výrobců dodat více. U větších organizací je naopak hybridní cloud velké téma a velká příležitost. Různé kombinace privátních a veřejných cloudů, infrastrukturních služeb IaaS a podobně, se dá dosáhnout zajímavých benefitů pro zákazníka.
Co všechno jste schopni dodat prostřednictvím vašich prodejních partnerů jakožto distributor s přidanou hodnotou?
Od výrobců, s nimiž má DNS jako distributor uzavřeny distribuční kontrakty, jsme schopni přes partnery dodat koncovým zákazníkům prakticky vše. Za moji skupinu jde o produkty IBM a Lenovo. Zejména v poslední době, se stoupajícím množstvím dat, stoupá i potřeba je vytěžit a analyzovat, takže také stoupá zájem o nástroje business intelligence typu IBM Cognos, prediktivní analýzy typu SPSS, ale v posledních málo letech i kognitivní systémy, jakým je balík řešení IBM Watson.