Digitální transformace je podniků je přinejmenším po technické stránce řízena oddělením IT. Stejně tak ale IT oddělení musí transformovat (automatizovat) své vlastní procesy. Zatímco dříve představovaly IT oddělení v podnicích futuristický svět s moderními technologiemi, zatímco jinde lidé pracovali málem v době kamenné, nyní se situace mnohdy obrátila. Alespoň to tvrdí Richard Pastore a Scott Holland z Hackett Group v komentáři studie Envisioning World-Class Digital IT.
Jinak řečeno, nejvyšší vedení firem např. realizovalo transformační projekty v rámci oddělení financí, lidských zdrojů a nákupu, samotné procesy v IT oddělení a způsob práce jejich lidí ale technologicky zaostává. To znamená, že zde stále funguje hodně ruční práce, nutností je údržba izolovaných systémů a informačních sil, nedaří se snižování složitosti ani automatizace podpory uživatelů. Rozdíl mezi průměrných a výborně fungujícím IT oddělením nemusí být nutně příliš viditelný, ale projevuje se (alespoň dle výše uvedené studie) na finanční výkonnosti velmi výrazně – podle míry automatizace lze na podpoře aplikací, infrastruktury (přepočteno na zaměstnance) i samotných uživatelů poměrně snadno ušetřit mezi 25-50 % nákladů. Kromě automatizace se zvlášť zdůrazňuje i snižování složitosti – co nejméně databází nebo různých komplexních systémů typu ERP.
Každopádně je nyní čas, aby robotická automatizace procesů byla ve větší míře nasazována i pro samotný provoz IT oddělení, např. pro samotný provoz infrastruktury, podpora uživatelů a řízení zabezpečení. Studie připouští, že to ani tak není záležitostí plánování nebo experimentování, protože snaží se všichni – ale některým to prostě moc nejde. Jednoduché věci, jako je vytipování zbytečných systémů a redundancí už má za sebou řada podniků. Nyní začínají být ve výhodně ti, kdo jsou dál v migraci do cloudu. Konkrétně se ukazuje přínos nejstaršího cloudového režimu SaaS, a to ne kvůli samotným cenám, ale protože se při něm nejvíc uvolní ruce – poskytovatel cloudu toho přebírá více než v případech PaaS a IaaS. Tradiční systém s aktualizací systémů a jejich laděním/přizpůsobováním i optimalizací infrastruktury je již nepraktický.
Jednoduchost a efektivita znamená i méně IT projektů. Ti úspěšnější realizují v průměru realizují opět až o polovinu méně projektů, ale mohou se pak pustit do těch, které přinesou vysokou hodnotu a navíc je dokáží provést rychle, spíš dodržet termíny, náklady i původní specifikaci. Agilní vývoj a využívání iteračních metod vývoje umožňuje realizovat i velké projekty často v řádu tří měsíců. Tato IT oddělení dokáží komunikovat i se zbytkem firmy a řídit poptávku/požadavky, takže po nich zbytečné nebo problematické projekty vedení ani tak často nechce. Studie navíc tvrdí, že příslušné rozdíly se netýkají jen globálních společností s obrovskými odděleními IT, ale prakticky všech firem, které nějaké IT oddělení mají.