E-shop Summit & Expo 2018 se postupem času vypracoval mezi nejdůležitější e-commerce setkání v ČR, což letos bylo ještě zdůrazněno přesunem z Českých Budějovic do Prahy na holešovické Výstaviště. Dvoudenní program zahrnoval kromě Expa souběžně také několik konferencí s pestrou paletou témat i úrovně prezentací.
V rámci Expa se prezentovalo sedm desítek vystavovatelů, od e-shopů přes online marketingové agentury, nástroje a služby, až třeba po skladování, logistiku a obaly. Namátkou můžeme zmínit třeba APEK (Asociace pro elektronickou komerci), GLS, GoPay, Heureka Shopping či VS Hosting. Portfolio vystavovatelů obsáhlo vše podstatné, s čím se lze běžně v e-commerce potkat a F2F setkávání je určitě v mnoha ohledech jiné a efektivní než v online prostředí, stejně tak se liší možnosti a schopnosti prezentace „naživo“ od té webové. Na to, že bylo Expo letos premiérové, bylo velmi povedené a lze očekávat, že příští rok bude minimálně stejně tak úspěšné.
Konferenční program běžel v pátek a v sobotu ve čtyřech sálech, z nichž jeden, E-shop Summit, byl přístupný pouze držitelům nejdražších vstupenek. Jak uvedli organizátoři: „E-shop summit je několikátým rokem pořádaná největší česká konference pro e-shopaře, na které účastníci oceňují, že program je zcela bez přednášek partnerů, propagace něčích produktů nebo PR povídaček různých firem, jako to bývá na jiných akcích. Zároveň tématicky stavíme konferenci přímo pro e-shopaře a k vybraným tématům hledáme ty nejlepší řečníky široko daleko. Pak s nimi přednášku i více jak 3 měsíce ladíme a připravujeme.“
Neměli jsme příležitost vidět všechny přednášky v rámci Summitu, ale ty, které jsme navštívili, se kvalitativní úrovní řečníků, témat a prezentačních dovedností příliš nelišily od toho, co bylo k vidění v ostatních sálech. Pro nás byl nejlepší navštívenou přednáškou „Learn from startups to make your email marketing Awesome“, kterou měl nizozemský odborník na e-mail marketing Jordie van Rijn v Eshop-rychle sále v rámci E-mail summit by Mailkit. Jeho přednáška patřila mezi vrcholy celého summitu, byla inspirativní, živá, vtipná a nenudila.
Tři sály, přístupné návštěvníkům všech úrovní, byly Expandeco sál, už zmíněný Eshop-rychle sál a Heureka sál. Točila se v nich v pátek i v sobotu témata jako Google Analytics, WooCommerce, e-mailing, affiliate, bezpečnost, automatizace, samozřejmě s primárním zaměřením na e-commerce.
V pátek navečer proběhlo v hlavním sále komunitní setkání Eshopista na téma „Růst z malého na velký e-shop“. Poté následovala část nazvaná v programu „Poklidný networking u sklenky dobrého vína.“