V předcházejícím rozhovoru s Martinem Cíglerem jsme se zmínili o cloudové službě iDoklad. Dnes už ji využívá přes sedmdesát tisíc firem, ale i samostatně podnikajících lidí. Jak a proč vznikala? Opět jsme se ptali Martina Cíglera, generálního ředitele Cígler Software, dnes už i předsedy představenstva skupiny Solitea, které sdružuje společnosti Cígler Software, Aquasoft, Altus Software, Vema a rakouskou Jet ERP.
Kdy a proč jste napsali fakturační software iDoklad, který běží pod Microsoft Azure? To jste chtěli udělat radost Microsoftu, nebo sobě tím, že jste „jen“ chtěli získat ocenění Microsoft Awards?
Málokdo píše software jen pro to, aby vyhrál nějakou cenu. Nicméně Microsoftu radost s aplikací iDoklad určitě děláme. Jde totiž o jednu z největších instalací na MS Azure ve střední Evropě. Při natáčení tohoto rozhovoru měl iDoklad 72 000 uživatelů. V Česku i na Slovensku jde o řádově nejrozšířenější fakturační službu. U uživatelů rozhoduje jednoduchost použití, u nás v případě Microsoft Azure to stejné – kupujeme hotové prostředí, nestaráme se, kde co běží, ale jednoduše si zvolíme, kolik chceme procesorů, jak výkonných, kolik paměti, na kolika serverech pojede služba paralelně a co se stane, když vzroste zátěž.
Dá se říci, že Microsoft Awards pak byla třešnička na dortu, odměna za odvahu, že jsme byli ochotní a schopní skočit do něčeho úplně nového. Nicméně je potřeba si říci, že Microsoft Awards nebylo ani první, ani nejvýznamnější ocenění, kterého se Cígler Software dostalo. Vyhráli jsme už také mezinárodní cenu Your Business, Your Fame, kterou jsme přebírali v roce 2011 v Los Angeles, a následně půl roku poté jsme vyhráli soutěž Seal of Excellence (Pečeť znamenitosti, výjimečnosti), která je součástí veletrhu Cebit v Hannoveru. Získali jsme i ocenění z Lupa.cz, kde jsme byli čtvrtí. Bramborová medaile mě na jednu stranu strašně mrzí, na druhou stranu je však třeba si uvědomit, že iDoklad přece jen zdaleka nedosahuje takového počtu uživatelů jako Mapy.cz nebo filmová databáze ČSFD. Abychom se umístili lépe, příští rok asi bude potřeba zvolit méně frekventovanou kategorii.
Za více než 70 tisíc uživatelů by se nemusel stydět ani SAP, Oracle, nebo Microsoft. Jak naopak celý systém zvládá samotný iDoklad?
Teď jsme se naplno dostali k odpovědi na předešlou otázku. Na cloudovém operačním systému Microsoft Azure se mi líbí jeho škálovatelnost. Doslova za pět minut dvanáct jsme do iDokladu dopsali funkčnost, díky které může celá aplikace běžet paralelně na více instancích (serverech) současně, dokonce ve více hostingových centrech. K tomu došlo v listopadu 2014, v prosinci už takto upravená aplikace běžela. To už jsme se blížili limitu, kvůli kterému by iDoklad nebyl schopen zvládnout zátěž v jednom hostingovém centru. Běžně na něm totiž současně pracují stovky uživatelů, ve špičkách až tisíce. Vystavit třeba tisícovku faktur za minutu zvládne málokterý velký ERP systém. Dnes máme software, který monitoruje zátěž celého iDokladu a podle ní přidává či ubírá instance. Díky tomu má iDoklad pro uživatele rychlou odezvu i při největších provozních špičkách. Jsem přesvědčen, že strop zátěže iDokladu je zatím někde v nedohlednu.
Martin Cígler | Cígler Software
Kde vlastně iDoklad běží a kde jsou uložena data? V Evropě? Ve světě…? Mohu stejně komfortně operativně odeslat fakturu z Evropy, Austrálie nebo z Ohňové země?
Zde je třeba odlišit, kde je uživatel schopen aplikaci iDoklad spustit a kde leží fyzické servery. Spustit iDoklad může uživatel všude na světě, kde běží internet. Z mobilního telefonu už ani nemusí spouštět webové rozhraní, ale má k dispozici mobilní nativní aplikaci, která už je dostupná pro všechny mobilní platformy – Android, iOS i Windows Mobile. Pokud se bavíme o tom, ve kterém datacentru jsou právě teď fyzicky uložena data, pak je to minimálně ve dvou datacentrech na území Evropské unie.
Hovořil jste o aplikaci pro mobilní zařízení, takže uživatel iDokladu ani nemusí mít notebook?
Je to tak, stačí si stáhnout aplikaci na smartphone. Dokonce znám uživatele, kteří pro fakturaci ani nepoužívají počítač, protože všechny operace řeší ze svého mobilu.
Když je iDoklad zadarmo, kromě mobilní aplikace, jak jinak jej hodláte monetizovat?
Zatím je mobilní aplikace ze „store“ jediné, za co uživatel iDokladu platí. Standardně ji prodáváme za čtyři eura, tedy cca za sto korun. Když uživatelům přestane stačit základní funkčnost pouhého fakturačního systému, koupí si některý z našich účetních systémů. Do budoucna však počítáme i se zpoplatněním iDokladu. Uživatelé se ale nemusí bát, i nadále nebudou platit za základní fakturaci, nýbrž za některé rozšiřující funkce, a to řádově jen desetikoruny měsíčně. Ti nejmenší budou mít iDoklad pořád zdarma.
Bude-li tedy chtít někdo něco víc, než pouhou fakturaci, logicky by měl přejít na některý ze systémů Money?
K systémům Money nemá iDoklad jiný vztah než schopnost převodu dat do účetnictví, případně navrácení zpracovaných dat zpět. Takto se však chováme ke všem účetním systémům na trhu, iDoklad umí komunikovat s účetními systémy Pohoda, Ježek, MRP, Altus Vario a dalšími. Možná jsem je nejmenoval všechny, aktuální stav se vždy dá najít na stránkách www.idoklad.cz. Velkou cílovou skupinou pro iDoklad jsou klienti účetních společností – místo aby nosili účetnímu doklady v krabici od bot, vystavují faktury v iDokladu a účetní si je bez problémů importuje do svého účetního systému. Dá se říci, že 95 % uživatelů iDokladu se rekrutuje z těch, kteří nepotřebují účetní systém, protože by pro jejich interní procesy byl příliš komplikovaný.
Není vám to trochu líto, že můžete přicházet o platící zákazníky za účetní systém?
Jsem přesvědčený, že jde o zcela nový trh. Zákazníků, kteří používali například start verzi účetnictví Money, Pohoda, nebo teď iDoklad, není tolik jako zákazníků, kteří doteď používali onu krabici od bot, případně Excel, který se od ní příliš neliší. Ani netušili, že pro svoji agendu mohou používat něco nového a praktického, co se objevilo právě díky cloudu.