Finanční ředitelé (CFO) firem dnes působí v úplně jiném prostředí než před několika lety. Jaký vliv na jejich práci může mít umělá inteligence, blockchain, cloud, internet věcí a další nové technologie?
Digitální transformace podniků se týká i financí a zasahuje do jejich řízení hned několika hlavními způsoby. Tak jako v celém podniku, i většinu rutinních úloh v oddělení financí lze a je třeba automatizovat, čímž se sníží rizika lidských chyb a zároveň uvolní ruce pro činnosti přinášející vyšší přidanou hodnotu. Finanční specialista se v prostředí s implementovanou robotickou automatizací procesů (RPA) nebo technologií augmented intelligence soustředí především na výjimky, situace nějakým způsobem netypické, které proto vyžadují speciální pozornost. V moderních podnikových aplikacích jsou RPA nebo umělá/augmentovaná inteligence nativně začleněny tak, aby umožnily kopírovat procesy prováděné lidmi a (obvykle s využitím strojového učení) podle nich vytvořily automatizované workflow, zahrnující stávající pracovní postupy a úkoly. Softwaroví agenti přitom zvládají nejen jednotlivé procesy, ale i jejich návaznost.
Další změnou ovlivňující práci finančních oddělení je dnes lepší dostupnost dat i možnost získávat z nich potřebné informace včetně analýz. Jakákoliv obchodní transakce může být v takovém případě důsledkem informovaného rozhodnutí. Finanční specialista ovšem není odborník na získávání relevantních informací z dat, tj. informace by mu systémy měly dokázat doručit „až pod nos“. Například moderní podnikové aplikace společnosti Oracle díky svému datovému modelu podporují všechny činnosti odehrávající se v rámci podniků. Poskytují proto informace na míru i finančním ředitelům; vestavěná analytika jim přináší nikoliv surová data, ale rovnou všechny potřebné přehledy včetně odpovídajícího kontextu. Aplikace business intelligence již nevyžadují dlouhou přípravu dat, jejich agregaci a analýzu. Vše naopak probíhá v reálném čase, analytika je vestavěná přímo do uživatelského rozhraní softwaru a navíc poskytována velmi přehledným způsobem, včetně pokročilých možností vizualizace dat. Finanční přehledy ve snadno srozumitelné podobě mohu být generovány automaticky a distribuovány po celé organizaci, rozsáhlé jsou také možnosti pro automatizaci reportingu.
Provoz i plánování
Rozhodnutí učiněná ve finančních odděleních by měla mít plošný a pokud možno okamžitý dopad, tj. ihned ovlivňovat fungování všech ostatních oddělení. Finanční oddělení má za úkol nejen strategické plánování, ale i podporu každodenního provozu. Tyto úkoly je třeba spojit. I zde může pomoci umělá inteligence, která například v rámci řešení Oracle dokáže využívat komplexní modely stejně jako aktuální data extrahovaná ze systému ERP i nástrojů třetích stran. Informace jsou díky tomu doplněny o potřebný kontext a na jejich základě lze simulovat dopady jakéhokoliv rozhodnutí, ať už se jedná o fungování oddělení logistiky, lidských zdrojů, prodeje nebo výroby. Výsledky těchto simulací jsou uloženy v cloudu a kdykoliv přístupné i přes mobilní zařízení.
Řešení pro finance a dodavatelské řetězce Oracle Cloud Applications for Finance and Supply Chain zase podporuje také nasazení nejnovějších technologií, jako je blockchain a Internet věcí. Díky tomu lze např. prostřednictvím jediné distribuované nezpochybnitelné účetní knihy (ledger) sledovat pohyby zboží stejně jako zaznamenávat transakce. Veškeré pohyby zboží i peněz jsou přehledné, transakce nezpochybnitelné a související procesy probíhají mnohem rychleji a efektivněji než v tradičním prostředí.
SOAR – migrace do cloudu pomocí osvědčených postupů
Migrace z tradičních podnikových aplikací na ty moderní je v rámci digitální transformace prakticky nutností. Řešení poskytovaná formou cloudu přitom umožňují pružnější fungování podniku, zjednodušují správu a snižují také složitost prostředí podnikového IT.
Společnost Oracle zákazníkům v cestě do cloudu maximálně pomáhá svým nedávno oznámeným programem SOAR. Uživatelé ERP systému Oracle provozovaného v podobě on-premise mohou nyní pomocí sady nástrojů SOAR ihned začít přecházet na Oracle ERP Cloud. Tento způsob snižuje náklady celého procesu (řádově až o 30 %) a dobu migrace, i komplexní prostředí kritických podnikových aplikací lze pomocí předpřipravených osvědčených postupů (best practices) takto převést cca za 20 týdnů. SOAR přitom pokrývá všechny fáze procesu migrace. Zákazníci, kteří mají o migraci pomocí nástroje SOAR zájem, obdrží na základě analýzy konkrétní situace pevnou nabídku, takže jejich rozhodnutí může být založeno na transparentních a úplných informacích.
Urban Jovanovic je Oracle ERPM Business Development and Strategy Leader CEE.