ČD Telematika je integrátorem, který se orientuje zejména na zákazníky ze sektoru dopravy a státní správy a samosprávy. Právě naskakuje na vlak IoT se systémem SigFox. Jaká řešení nabízí, nám sdělil Miloš Mastník, ředitel úseku Obchod a marketing.
Proč jste se rozhodli vstoupit do internetu věcí?
Protože IoT je pro ČD Telematika vhodným doplňkem ke službám, které už dlouhodobě děláme. Pohybujeme se v sektoru dopravy a IoT zde má velmi široké uplatnění, a proto jsme se rozhodli otestovat na třech reálných případech technologii SigFox.
Mohl byste ony tři případy přiblížit?
Prvním jsou senzory pro detekci vozidel, jde o parkovací puky a máme je před naší budovou na našem parkovišti.
Druhou věcí, kterou jsme testovali, bylo tracking (sledování) příměstských vlaků.
A konečně třetím případem byla elektronická plomba.
Proč jste se začali orientovat zrovna na systém SigFox?
SigFox má v porovnání se stávajícími řešeními na bázi GSM několik hlavních výhod. Nejdůležitější z nich pro nás je výdrž baterie, a tím pádem dlouhá doba autonomního provozu čidla. Čidlo pro systém SigFox vydrží pracovat bez nutnosti výměny napájení několik let, v nejlepším případě až deset let, bez nutnosti jakéhokoliv servisního zásahu.
Budete využívat pouze systém SigFox, nebo i některý další?
Nepředpokládám, že budeme nutně využívat jen SigFox, který je stejně jako konkurenční systém LoRa, vhodný jen pro určitý typ komunikace, a sice pro nízkorychlostní datové přenosy, kde jejich frekvence není příliš častá. Oproti tomu se zase nehodí pro online připojení a přenosy vyšších objemů dat. Pro řadu jiných věcí si dokážeme představit řadu jiných systémů, včetně standardního M2M (machine to machine) na bázi standardního GSM.
Jaká ze přesnost zaměření?
Vzhledem k tomu, že senzory mohou obsahovat i GPS modul, je přesnost zaměření úplně stejná jako u všech jiných zařízení, která obsahují GPS. Co se týče detekce a zaměření daného čidla bez použití GPS, ta se u nás už připravuje a bude fungovat jako v případě GSM na bázi triangulace, to znamená měření vzdálenosti od tří nejbližších bázových stanic. Tato přesnost bude v zásadě stejná, jako přesnost GSM v městské zástavbě. Mimo město, kde bázových stanic je méně, je přesnost vyšší a zhruba činí desítky metrů.
Na jaké frekvenci SigFox pracuje? Má nějakou přímou konkurenci?
Jde o frekvenci 868 MHz, která je celoevropsky regulátory určena pro nízkorychlostní datové přenosy. Má několik omezení, a jedním z nich je, že jedno čidlo by nemělo poslat více než 140 zpráv za den. Tato frekvence je volná a pracuje na ní ještě jedna alternativní technologie, což je zmíněná LoRa.
Umožňuje SigFox i obousměrné přenosy?
SigFox je primárně určen pro přenosy od čidla směrem k bázové stanici, ale nejnovější protokoly umožňují i přenosy směrem k čidlu. To znamená, že určitá konfigurace čidla je možná i na dálku.
Budete nabízet svoji infrastrukturu také třetím stranám, například virtuálním operátorům?
To ne, zaměřujeme se primárně na sektor dopravy, a to je také důvod, proč jsme si otestovali čidla pro parkování a tracking, protože to jsou primární aplikace, které sektor dopravy poptává. Naši klienti se totiž rekrutují z řad dopravců, státní správy a samosprávy, nikoliv z řad operátorů.
Kdo může vaše služby využívat a prostřednictvím koho?
Služby hodlá ČD Telematika nabízet přímo koncovým zákazníkům ze sektoru dopravy a státní správy a samosprávy. V tomto případě funguje ČD Telematika jako integrátor, který dává dohromady služby nad přenosovou sítí, integruje je s nějakým prostředím, a s datovým skladem, a následně je zobrazovat a interpretovat pro uživatele.
Znamená to, že máte pro IoT a SigFox nějaké aplikace?
Přesně tak, spolupracujeme s Microsoftem a používáme jejich MS Azure.
Co všechno jste schopni koncovému zákazníkovi nabídnout?
Zákazníkovi nabízíme konkrétní řešení jeho problému. To znamená, že pokud někdo potřebuje sledovat pohybující se objekty, ČD Telematika mu nabízí instalaci hardwaru pokud je to nutné, dále přenosové kapacity, přenosovou technologii, a následně zobrazování sledovaných objektů, statistiky, vizualizaci, všechno dohromady. V případě parkování to může být aplikace pro provozovatele daného parkovacího místa, kvalitní statistiky o počtech aut, obrátkovost aut na parkovišti, a zase obráceně – pro uživatele parkoviště aplikace pro online vizualizaci kde a kolik je volných parkovacích míst.
Jak sháníte zákazníky? Obracejí se na vás sami, nebo je nějak oslovujete s vaším řešením?
Ze sektoru dopravy s řadou zákazníků aktivně spolupracujeme a toto naše řešení jim nabízíme. Dnes je totiž v IT a komunikacích většina řešení tažena technologií, a nikoliv poptávkou, protože zákazník se v tomto případě musí edukovat.
Na koho by se měl případná zájemce o takovouto službu u ČD Telematika obrátit?
Na naše obchodní oddělení.