Tradiční nástroje business intelligence fungují tak, že dopředu musíte vědět, jakou informaci či report chcete z BI získat. Naproti tomu analytický nástroj Watson Analytics od společnosti IBM umí data sám prozkoumat a uživateli sám nabídne zajímavé informace skryté v datech. IBM tím hodlá „zlidštit“ a zpřístupnit analytiku širšímu okruhu pracovníků ve všech organizacích, nejen úzké skupince analytiků, tvrdí Jindřich Kasal, manažer divize IBM Analytics pro Česko a Slovensko. IBM dokonce poskytuje bezplatnou verzi Watson Analytics v cloudu.
V čem vidíte budoucnost byznysu?
Budoucnost každé firmy závisí na schopnosti generovat zisk a dlouhodobě růst. Toho můžete dosahovat efektivnějším řízením nákladů, optimalizací marže na produktech, udržením talentovaných zaměstnanců, lepší znalostí trhu a potřeb zákazníků. Přežijí pouze ty firmy, které budou schopny rychle odhalit, kde mají prostor ke zlepšení.
Budoucnost tedy vidím v práci s daty. Před 20 lety byla jen část byznysu digitalizována, zbytek se odehrával na papíře. Dnes už je digitalizováno téměř vše, každá interakce se zákazníkem zanechává v podnikových systémech nějakou datovou stopu. Další informace poskytují sociální sítě, veřejné registry, zajímavá data nabízí k prodeji i telekomunikační operátoři. Pro budoucnost nových firem začínajících v retailu nebo e-commerce je právě proto stěžejní práce s daty, která jim umožnují dělat efektivní rozhodnutí.
Jak se k možnosti analyzovat data stavíte v IBM?
Je to pro nás samozřejmě velká příležitost. IBM má v práci s daty dlouhou historii. IBM v rámci projektu Systém R v sedmdesátých letech položila základy relačních databází, jak je dnes známe. Další investice směřovaly do business intelligence (Cognos) a prediktivní analytiky (SPSS) a s nimi v IBM vznikla divize Business Analytics.
S tím, jak roste počet firem, které mají k dispozici zajímavá data, rozšiřuje se i počet lidí, kteří mají zájem sami s daty pracovat. V IBM chceme nabídnout řešení prediktivní analytiky nejen pro experty, ale pro mnohem širší skupinu běžných uživatelů, kteří dnes takové úlohy řeší v Excelu. IBM Watson Analytics je právě takový nástroj, který už není určen jen expertům, nýbrž i lidem, kteří rozumějí podstatě svého byznysu, zároveň však nemají odborné znalosti datové analýzy za použití nástrojů datamining jako je SPSS nebo stále oblíbenější „R“.
Liší se ale Watson Analytics od tradičních BI nástrojů?
Watson Analytics primárně nechápeme jako BI, nebo chcete-li, reportingový nástroj. Stavíme jej do pozice jako doplněk například k Cognosu, případně konkurenčním BI nástrojům. Představte si, že máte nějaký soubor (XLS nebo CSV), s nímž potřebujete pracovat. Ať už v marketingu, nebo v oddělení péče o zákazníky, v call-centru, finančním oddělení apod. Na jednu stranu sice dobře rozumíte svým datům, na druhou stranu však nejste odborníkem na analytiku.
Největším přínosem Watson Analytics právě je, že rozpozná struktury a vztahy ve vámi nahraných datech, a na jejich základě navrhne typické otázky, z nichž si poté můžete vybrat ty, které jsou pro vás relevantní. Mimo to Watson Analytics naplňuje koncept IBM Watson – tedy vést konverzaci s člověkem.
V tomto nástroji využíváme vlastnosti „NLP“ (Natural Language Processing), kdy uživatel může volným textem napsat dotaz a systém sám navrhne nejvhodnějsí výstup. Například: „Jak se vyvíjejí prodeje podle regionu a produktu?“