V dnešním konkurenčním prostředí se firmy snaží vytvářet si věrné zákazníky, kteří se rádi vracejí, opět utrácejí a jsou k dané společnosti loajální. Přes různé slevové akce, nabídky nejrůznějších služeb se nejvíce osvědčil a ustálil tzv. bonusový věrnostní systém. Princip je jednoduchý, zákazník je po nákupu zboží odměněn body, které může vyměnit za slevu nebo zboží. Je tak motivován u stejné společnosti znovu nakupovat.
Věrnostní karty
Vše začíná u věrnostních karet, které evidujeme v informačním systému na jméno zákazníka. Karta se při prodeji načítá čtečkou čárových kódů a obsahuje zákazníkovo bodové konto. Určené zboží má kurz bodů vůči prodejní ceně. Zákazník tak dopředu ví, kolik za nakoupené zboží získá bodů. Zároveň může karta obsahovat slevu na zboží, nezávisle na počtu získaných bonusových bodů. Obsluha po načtení informací z karty zákazníka tak má dokonalý přehled o možných slevách a získaných bodech (obrázek č.1).
Kombinované platby
Při platbě pomocí věrnostní karty musí být informační systém připraven nejen na platbu v podobě nasbíraných bodů za předešlé nákupy, ale i na kombinaci dalšího způsobu platby, jako je platební karta, hotovost atd. Je totiž více než pravděpodobné, že při platbě nasbíranými body nebude v rámci přepočtu na peníze plně pokryta prodejní cena a doplatek je tak nutností. Kombinovaná platba je tak potřebná pro úspěšné používání bonusového systému (obrázek č.2). V kombinaci plateb je však možné jít ještě dál . Jelikož nesmíme zapomínat na cizí měny, je kombinace více plateb v cizí měně vítanou službou pro cizince. V neposlední řadě je možné využít i platbu šekem.
Dokonalý přehled o aplikovaných slevách a bodech
Pro správné odečtení bodů a slev, jakož i pro správné přičtení bodů za nákup, je nutné mít dobrý přehled a včas informovat zákazníka. Obsluha má možnost a učinit tak ještě před platební transakcí a vyhnout se tak případnému zbytečnému stornování účtenky. Díky přehledu může tak obsluha se zákazníkem včas probrat využití bodů a slev při platbě za zboží (obrázek č. 3 a 4).
Věrnostní program iBOD
Trochu jinou kapitolou je věrnostní program iBOD. Hlavní rozdíl oproti klasickému věrnostnímu bonusovému programu spočívá v tom, že se nejedná o věrnost jedné firmě či značce, ale celé partnerské síti, která tento program podporuje. Je tak možné si zakoupit v jednom obchodě např. spotřební elektroniku a načerpané body utratit v obchodě jiném třeba za oblečení. Pro zákazníka je tak výhodou možnost výběru z většího množství zboží i možnost sbírat body u vícero prodejců. Opět je nutností zajistit přehled a zpracování v informačním systému (obrázek č. 5).
Bonusové systémy jsou určeny pro maloobchodní a velkoobchodní prodejny, ale rovněž fungují i v rámci e-shopů a výdejen. Celé řešení je integrováno v rámci informačního systému do objednávek a pokladních prodejen.
Ladislav Vaníček je obchodním manažerem společnosti Vision Praha s.r.o.