Black Friday odstartoval vánoční nákupy rekodními prodeji, znamenal pro český internet rekordní prodeje, a to přitom odborníci očekávají další dva nákupní vrcholy, jeden kolem 11. prosince a další v týdnu od 18. prosince. Podle údajů sítě VIVnetworks vzrostly během Black Friday prodeje meziročně o 60 %, skoro polovinu z toho utržily nákupní galerie, v porovnání s běžným listopadovým dnem Černý pátek zvýšil prodeje o 175 %.
Část internetových obchodů v ČR protáhla výhody Black Friday z pátku 24. listopadu na celý týden. Během samotného pátku došlo podle údajů české affiliate sítě VIVnetworks meziročně k nárůstu prodejů o 60 %, ve srovnání s letošním průměrným listopadovým dnem pak Black Friday přinesl růst obratu o 175 %. Nejvíce se v průběhu Black Friday podle VIVnetworks prodávala elektronika a počítače, móda, kosmetika a domácí potřeby. Nejvyšší meziroční nárůst zaznamenaly kategorie Zdraví a wellness (174 %), Kosmetika (173 %) a Móda (155 %). Nákupním galeriím, které z hlediska objemu prodejů českým internetovým prodejům tradičně dominují, rostly během Black Friday tržby meziročně o 20 % a podle údajů z affiliate sítě VIVnetworks se ten den podílely na online prodejích ze 45 %.
Průměrná výše objednávky v affiliate síti VIVnetworks činila během letošního Black Friday 2177 Kč, což reprezentuje meziroční růst o necelých 10 %. Letošní listopadový průměr byl přitom 2004 Kč, loňský 1386 Kč. Češi stále nakupují především z PC a notebooků, během Black Friday z nich proběhlo 80 % objednávek, 16 % bylo z mobilů a 4 % z tabletů.
Například Mall.cz prodal během Black Friday meziročně o 80 % kusů zboží více, přičemž o 40 % stoupl podíl využívání mobilních platforem k nákupu. Je otázka, proč prodejce nezveřejnil změnu v tržbách, což se uvádí tradičně, ani průměrnou hodnotu objednávky. Nejúspěšnější kategorií na Mall.cz z hlediska prodaných kusů byly hračky s podílem 19 %, malé domácí spotřebiče s 13,5 % a potřeby pro domácnost. Největší tržby pak Mall.cz zaznamenal v segmentu velké a malé bílé techniky s podílem téměř 33 %, následuje shodně s 9,5 % videotechnika a mobilní telefony.
Přepravce DPD v souvislosti s Black Friday přepravil meziročně o 75 % zásilek více, jejich doručování probíhalo až do úterý 28. listopadu. DPD v dalších dnes očekává pokles zásilek a nárůst objemu zásilek těsně před Vánoci, a to zejména v týdnu od 18. do 22. prosince, přičemž vánoční dárky doporučuje objednávat tak, aby byly přepravci předány nejpozději do 15. prosince.
Česká obchodní inspekce (ČOI) v souvislosti s Black Friday uskutečnila 92 kontrol převážně v supermarketech, hypermarketech a obchodních centrech po celé ČR a zjistila porušení zákona ve 13 případech. Porušení zákona o ochraně spotřebitele bylo prokázáno ve 13 případech, kdy se prodejci nejčastěji dopouštěli nekalé obchodní praktiky. Spotřebiteli byla často účtována u pokladny cena vyšší, než uvedená cena pro Black Friday.
„Ke znatelnému nárůstu online prodejů docházelo už od září a vrcholem byl Black Friday. S ohledem na dosavadní prodeje se už nyní dá hovořit o tom, že letošní online vánoční sezóna je rekordní. Green Monday, další tradiční vrchol, má přitom český e-commerce trh ještě před sebou,“ říká Robert Studený ze společnosti VIVnetworks. Green Monday označuje poslední pondělí, od něhož do Vánoc zbývá nejméně 10 dní – letos tento den vychází na 11. prosince a právě kolem tohoto data vrcholily v minulých letech předvánoční online nákupy v ČR i v sousedním Německu. Na základě zkušeností s chováním online nakupujících se také dá očekávat zvýšený počet objednávek mezi 16. a 20. prosincem, což budou pravděpodobně poslední dny, kdy budou e-shopy schopny garantovat doručení zboží skladem do Štědrého dne.