Smart Connected Solutions (SCS) je nový produkt z portfolia společnosti Asseco Solutions, která dodává ERP systémy Helios. Novinka představuje softwarové řešení, umožňující inteligentní servis, prediktivní údržbu a podporu pro Průmysl 4.0.
„Smart Connected Solutions potvrzují, že inovace jsou základní hodnotou Asseco Solution,“ říká Jiří Hub, výkonný ředitel Asseco Solutions ČR. Podle něj platí, že kdo v IT neinovuje, musí do několika let skončit, přičemž toto tempo od informačních technologií přejímá i průmysl a automatizace a Průmysl 4.0. jsou toho důkazem. Řešení SCS je výsledkem spolupráce 5 zemí v rámci mezinárodní uskupení Asseco Group, které zahrnuje přes 50 zemí a je 6. největším software housem v Evropě. Investice do vývoje řešení si v průběhu dvou let činily řádově miliony EUR.
S pomocí SCS mohou firmy v přehledné podobě prediktivně sledovat celý svůj proces servisu a údržby – počínaje sběrem dat ze zařízení, přes plánování údržby, až po její provádění a dokumentaci s využitím mobilních zařízení. Společnosti mohou sledovat jak zařízení inteligentní, tak konvenční, která budou osazena vhodnými snímači. Řešení SCS je určené nejen pro výrobce a servisy, ale i pro koncového zákazníka. Systém funguje i prostřednictvím aplikace na mobilních zařízeních.
U prediktivní údržby se v praxi jedná o automatizovaný sběr informací ze zařízení (od řídící jednotky, od senzorů a čidel, atd.) a dalších důležitých informací o provozu. Jejich vyhodnocováním lze zjistit (předvídat) blížící se kolizní stav a řešit jej formou údržby či opravy dříve, než k němu skutečně dojde. Neuplatňuje se jen v oblasti výroby, ale i v mnoha dalších odvětvích, kde je důležité předcházet výpadkům zařízení.
Systém SCS kombinuje hlavní funkce z oblastí řízení servisu, prediktivní údržby a servisu pro koncové zákazníky v jednom integrovaném systému a umožňuje tak plynulou výměnu dat na všech úrovních. Disponuje třemi základními funkcionalitami:
-
Inteligentní servis – pokrývá všechny provozní úrovně poskytování servisu.
-
Průmysl 4.0 (Přesněji: podpora pro Průmysl 4.0) – umožňuje prediktivní plánování a provádění údržby.
-
Chytrý servis – umožňuje integrovat hardware, software a servis do jednoho balíčku.
Samotná služba SCS běží v prostředí cloudu, přičemž komunikace mezi cloudem a koncovými zařízeními probíhá přes zabezpečené připojení. Různým uživatelským zařízením se SCS přizpůsobuje automaticky a je schopno se flexibilně přizpůsobit též různým koncovým zařízením, jako jsou stolní počítače, tablety či chytré telefony. Důležité je i jednoduché napojení na všechny běžně používané systémy ERP. Uživatel tak může nastavit, aby byla data ihned posílána do úloh back office, jako je například fakturace.
Výhodou SCS je i ovládání řečí: díky integraci s mobilními asistenty, jako jsou Cortana nebo Siri, mohou uživatelé v případě potřeby řešení SCS obsluhovat, aniž by se museli dotýkat mobilních zařízení, což se zvláště při provádění servisních prací, kdy technik má obvykle plné ruce nástrojů, opravdu velmi hodí.
Z dílny Asseco Solutions, kromě SCS, vyšly v této souvislosti i produkty pro sběr dat ve výrobě a další pro řízení skladů bez lidského faktoru. První z nich, s názvem Helios Reva je řešením partnerské společnosti ASV Náchod. Druhý z nich najdeme i v rámci produktů dalšího z partnerů, společnosti Gatema, jejíž WMS (Warehouse Management System) je on-line systém pro evidenci výrobních operací a kooperaci pomocí mobilních terminálů. Umožňuje například zpětnou dohledatelnost materiálů použitých pro výrobu konkrétní výrobní dávky, šarže či výrobního čísla výrobku. Za zmínku stojí i Bezdokladová výroba, nový přístup k informacím, která je založena na interaktivním sdílení informací v rámci podniku i mimo jeho hranice.
Uvedené novinky bylo možno vidět v praxi na stánku Asseco Solution na letošním Mezinárodní strojírenském veletrhu v Brně.