BMW od svého nového modelu očekává velký potenciál nejen na americkém trhu, kde proběhla v rámci detroitského autosalonu i jeho světová premiéra, ale i v Evropě. Pro označení „x šestky“ zvolil tentokrát německý výrobce zkratku SAC (Sports Activity Coupé) a tak trochu po vzoru Ssangyongu Actyon vytvořil novou třídu. Srovnávat Actyon a BMW X6 ovšem není možné, u obou vozů však najdete téměř shodný koncept, který podtrhuje shodně pojatá linie střechy.
Kupé, SUV, crossover a kombi se zvýšeným podvozkem. Trochu od všech těchto vozů v sobě snoubí novinka z Mnichova.
Rozměrově je novinka oproti sesterské X5 ještě o něco větší. Dynamičtější silueta pochopitelně ubírá pár centimetrů na výšce, ale délkou (+ 23 mm) i šířkou (+ 50 mm) svého staršího sourozence překonává. Rozvor je identický, oba vozy tedy sdílejí shodnou platformu. Interiér vozu je prakticky také shodný s modelem X5. Svažitá zadní část BMW X6 ale přeci jen trochu omezila praktičnost a možnost převozu až sedmi cestujících. Přesto si ale myslím, že zákazníkům to nijak vadit nebude. Základní objem zadní výklopnou stěnou dobře přístupného zavazadlového prostoru je nadprůměrných 0,570 m3 a nikdo se nebude omezovat. Navíc postupným sklopením zadních sedadel zvětšíte zavazadelník až na 1,450 m3.
Tento prémiový model bude zpočátku nabízen v kombinaci se čtyřmi motory, které spolupracují s šestistupňovou samočinnou převodovkou. Tři z nich jsou již známy z modelu X5. Jde o přeplňované třílitrové šestiválce. Zážehová verze xDrive 35i má dvě turbodmychadla, výkon 306 koní a disponuje největším točivým momentem 400 N.m. Dvojice turbodieselových motorů se ukrývá za obchodním označením xDrive 30d a xDrive 35d, nabízí výkon 235 a 286 koní a točivý moment 520, respektive 580 N.m. Oba turbodieselové agregáty budou nejprodávanější asi na evropském trhu, o čemž svědčí i kombinovaná spotřeba nafty pohybující se kolem hodnoty 8,5 l/100 km.
Nejzajímavější z hlediska výkonů je bezesporu zážehový vidlicový osmiválec v modelu xDrive 50i, který má objem 4,4 l a disponuje přímým vstřikováním HPI (High Precision Injection) i variabilním časováním nasávacích a výfukových ventilů Double Vanos. BMW neobvyklým způsobem ušetřilo u tohoto pohonného agregátu místo. Dvě turbodmychadla (každé zásobuje čtyři válce) a katalyzátory jsou umístěné v prostoru rozevření válců do V. Díky tomu bylo možné zvětšit průřez sacího i výfukového potrubí a tím významně omezit protitlaky na obou stranách. Výsledkem je výkon 407 koní a největší točivý moment 600 N.m v rozsahu otáček 1750 – 4500 1/min. Přes dvě tuny těžké BMW X6 dokáže s tímto motorem zrychlit z klidu na stokilometrovou rychlost za skvělých 5,4 s a pokračovat až k 250 km/h. A spotřeba? BMW uvádí, že X6 jezdí v průměru jen za 12,5 l/100, což odpovídá 299 g CO2/km. Vůz dokonce plní emisní normu EU5 a americkou ULEV II.
Systém stálého pohonu všech kol Dynamic Performance Control využívá dvojitou planetovou převodovku a elektromotoricky ovládané lamelové brzdy na každé straně. Účinně potlačuje nedotáčivost v zatáčkách přesunem točivého momentu na vnější zadní kolo, v BMW ovšem umí také omezit přetáčivost při náhlém ubrání plynu v zatáčce. O další zdokonalení jízdních vlastností se navíc stará příplatkový systém Adaptive Drive, který slučuje elektronicky stavitelné tlumiče a aktivní ovládání stabilizátorů.
BMW X6 tak aspiruje na titul nejovladatelnějšího SUV na světě a bude zajímavé sledovat, jak dopadne srovnání třeba s Porsche Cayenne. Výroba novinky začala v americkém Spartanburgu a čeští zákazníci se na své první vozy mohou těšit v průběhu jarních měsíců tohoto roku
Článek poskytl magazín Autoforum.
Charakteristika
Všechny nové vozy X6 mají ve svém označení systém xDrive. Jejich pohon všech kol je však opět o něco vyspělejší díky aktivnímu rozdělení točivého momentu mezi kola zadní nápravy.
Zadní výklopné víko se otevírá dvoustupňově a ukrývá dobře přístupný zavazadlový prostor, který má v základním uspořádání objem 0,570 m3.