Americká společnost Autodesk je se svými více než osmi desítkami produktů jedním z nejvýznamnějších softwarových výrobců na světě. Pokrývá prakticky všechny fáze procesu navrhování, od 2D návrhů přes 3D modelování a tvorbou oscarových vizuálních efektů konče. Zpočátku se však historie vyvíjela úplně jinak, hlavní roli hrál jediný produkt, kterým byl AutoCAD, a na něm závisel veškerý úspěch společnosti. Přestože jde stále o jednu z vlakových lodí, závislost Autodesku na jediném produktu se redukovala i díky řadě úspěšných akvizic.
Spoluzakladatelé společnosti Autodesk
Historie společnosti, kterou bychom mohli rozdělit do tří období lidského života, se začala psát v roce 1982. Michael Jackson v tomto roce vydává své legendární album Thriller, magazín Time uděluje osobnímu počítači ocenění Osobnost roku a v bytě počítačového programátora Johna Walkera v Mill Valley se schází šestnáct přátel s cílem založit novou softwarovou společnost.
Narození a dětská léta
Plán zněl jednoduše: pod jednou značkou nabízet různé softwarové programy několika programátorů. Přítomní vývojáři byli zpravidla zaměstnanci jiných softwarových firem, proto se očekávalo, že budou na svých programech pracovat ve svém volném čase a figurovat budou coby partneři vznikající společnosti. Od každého se současně očekávala vstupní investice nejméně 3 tisíce dolarů s tím, že počítačový hardware využívaný pro vývoj nového softwaru mohl být od této částky odečten.
Nakonec se našlo 18 osob, které se do projektu zapojily. Nashromáždil se kapitál ve výši 59 tisíc dolarů a vzniklo uskupení pojmenované Marin Software Partners. Po několika týdnech diskusí však většina zúčastněných uznala, že praktičtější bude vystupovat jako standardní společnost. V dubnu 1982 byl založen Autodesk a spoluzakladatelé si mezi sebe rozdělili 59 tisíc akcií v nominální hodnotě 1 dolarů.
Mezi zúčastněnými byl i Mike Riddle. Tento rodák u Kalifornie a milovník počítačových technologií si svůj první releový počítač sestrojil už na střední škole. Po vystudování univerzity začal už někdy v roce 1977 pracovat na grafickém programu, který nazýval Interact. Ten posléze licencoval Autodesku, který ho nejprve přejmenoval na MicroCAD a později na AutoCAD. Poprvé byl představen na veletrhu West Coast Computer Faire v březnu 1982, zlomový se však stal až veletrh COMDEX konaný o osm měsíců později.
Přestože se AutoCAD stal jedním z největších hitů tohoto veletrhu, jeho prodeje byly zpočátku minimální. Změnily to až dvě události: vydání nové verze pro Intel 8086, která byla napsaná v jazyce C, a Mike Ford, kterého společnost najala jako svého prvního marketingového odborníka. Riddle se později nechal slyšet, že Autodesk by se nikdy nestal tak úspěšným, nebýt právě Mikea Forda. V roce 1983 bylo prodáno tisíc kopií AutoCADu a společnost tak vydělala 1,2 milionu dolarů, což byl oproti předchozímu roku téměř stonásobný nárůst.
John Walker definitvně odešel v roce 1994
Úspěch AutoCADu překonal veškerá očekávaní a postupně se stal nejpopulárnějších existujícím CAD softwarem. Za rok 1984 se prodalo již 10 tisíc kopií a počet raketově rostl. V následujícím roce pak společnost poprvé nabídla své akcie na burze, čímž vydělala více než 10 milionů dolarů. V té době se navíc poprvé, navzdory všem původním plánům, začala prezentovat jako CAD společnost, protože počítačových a softwarových společnosti byl v té době přehršel a investory příliš nelákaly. Není bez zajímavosti, že při druhé emisi akcií v roce 1987 se už označovala jako softwarová firma, protože krátce předtím na burzu veleúspěšně vstoupil Microsoft.
Léta dospívání a nejasný cíl
V listopadu 1986 se výkonným ředitelem stává All Green, dosavadní finanční ředitel, a nahrazuje tak Johna Walkera, který se pro z vlastní iniciativy vrací k práci řadového programátora. Společnost má v té době již více než 200 zaměstnanců a na trhu se specializovaným softwarem pro návrh zaujímá podíl přes 60 procent. Současně uvádí několik nových produktů i rozšíření pro stávající AutoCAD. Právě ten při prodeji 150 tisíc licencí ročně ve zhruba šedesátce zemí stále tvoří většinu příjmů společnosti, které za rok 1987 dosáhly téměř 80 milionů dolarů. Autodesk sice disponuje finančními rezervami ve výši 100 milionů dolarů, jeho závislost na jediném produktu je však neúměrně vysoká.
Přelom 80. a 90. let je tak především ve znamení snahy o odpoutání se od AutoCADu. Společnost uskutečňuje několik prvních významnějších akvizicí, mezi něž patří například Xanadu Operating Company nebo Ithaca Software. Stále ji však jakoby chyběla motivace či hnací síla, kterou v minulých letech představoval právě John Walker a která by ji posouvala dopředu. Autodesk prožíval období neklidného dospívání, neměl vytyčení jasný cíl svého směřování a bezmyšlenkovitě uváděl nové a nové produkty, od grafických systémů po simulátory chemických reakcí. Prodeje AutoCADu však uspokojivě rostly. V roce 1990 se přiblížily téměř 300 tisícovkám kopií a příjmy společnosti dosáhly 178 milionů dolarů. Společnost v té době zaměstnávala na 900 zaměstnanců a zdánlivě jí nic nechybělo.
Carol Bartzová nyní působí ve společnosti Yahoo!
„Většina společností, které něčeho velkého dosáhnout, o to přichází, protože selhávají ve svém technologickém rozvoji v okamžiku, když se požadavky trhu změní.“ John Walker v dopise nejvyššímu vedení, duben 1991
Walker však začal pociťovat riziko stagnace. Vzal si několikaměsíční volno a pokusil se formulovat své obavy v dopise zaslaném vedení společnosti. Dopis vzbudil rozsáhlé reakce a ředitel All Green, který se brzy chystal do důchodu, dokonce dočasně povolal Walkera zpět do vedení jako manažera pro technologie. Autodesk se začal připravovat na nového šéfa a vstup do dospělosti. V dubnu 1992 byla na pozici CEO jmenovaná Carol A. Bartzová.
Dospělost: Autodesk potkává Carol
Carol Bartzová je možné považovat za prototyp manažera počítačových společností. Vystudovala počítačové vědy na Univerzity od Wisconsin a v minulosti už působila v několika společnostech, mimo jiné jako viceprezident Sun Microsystems. Na setkání se zaměstnanci ji ve svém proslovu Walker podpořil s tím, že má jeho plnou podporu. Poté se stáhl do ústraní, aniž by chod společnosti ovlivňoval, a v roce 1994 ji nadobro bez většího ohlasu opustil.
Nová šéfka si stanovila tři hlavní cíle: vytvořit z Autodesku společnost s obratem 1 miliardy dolarů, snížit jeho závislost na AutoCADu a udat mu jasný cíl. Reorganizovala společnost i nejvyšší vedení. Klíčové se stalo rozhodnutí, že se Autodesk bude orientovat především na CAD oblast a související produkty, tedy na to, v čem byl doposud nejlepší. V roce 1996 se pak vytvořením samostatné divize nazvané Kinetix, která měla na starosti produkty jako 3D Studio Max, začal prosazovat také v oblasti multimédií.
Sídlo společnosti v kalifornském San Rafael
„Bartzová transformovala Autodesk z bezcílného výrobce počítačového softwaru v lídra počítačového designového softwaru, který oslovuje architekty a stavitele.“ Magazín Forbes, 2005
V roce 1999 uvedla společnost na trh patnáctou verzi AutoCADu, označovanou 2000, která dokončila dlouhodobou transformaci produktu k plně objektově orientované architektuře. V tomto roce také zaznamenala svůj historicky první meziroční pokles příjmů, jež se ve 2. čtvrtletí propadly o 11 procent. Za celý fiskální rok 1999 pak Autodesk zaznamenal prodeje ve výši 848 milionů dolarů, což bylo o přibližně 6 procent méně, než za rok předchozí. Zisk klesl na desetinu, tedy zhruba na úroveň roku 1987.
Barzová propustila desetinu, tedy asi 350 zaměstnanců, a během jednoho roku vrátila zisk na úroveň 100 milionů dolarů. Před svým odchodem v roce 2006 ho postupně dokázala ztrojnásobit. V roce 2005 pak dosáhla svého vytyčeného cíle, když Autodesk zaznamenal prodeje ve výši 1,23 miliardy dolarů. Dnes Bartzová působí jako CEO ve společnosti Yahoo!.
Doba vyzrálosti
Od počátku nového tisíciletí se Autodesk zaměřuje především na upevňování pozice svých produktů a uvádění novinek na trh. Od roku 2002 společnost uskutečnila více než desítku významných akvizicí v nejrůznějších oblastech. V roce 2008 ji magazín Fast Company umístil na 25. místo v žebříčku „50 nejinovativnějších společnosti světa“.
Autodesk podle svých slov dokázal vytvořit komunitu a globální ekosystém, který zákazníkům pomáhá realizovat jejich nápady. Zda to nejsou jen plná slova, musí posoudit každý sám. Ve prospěch však hovoří nejen 6500 zaměstnanců, 10 milionů uživatelů a 1700 partnerů po celém světě, ale také skutečnost, že v roce 2005 mezi zákazníky Autodesku patřily všechny společnosti v žebříčku Fortune 100.
Zdroj: Autodesk.com, Wikipedia.org, FundingUniverse.com
Foto: Autodesk.com
Seriál o významných IT korporacích na ITBiz.cz
NetApp: Příběh inovace, vytrvalosti a kovboje, který přesedlal na IT
Novell: Příběh společnosti, jejíž systém v konkurenci neobstál
Oracle: Příběh společnosti, která popadla příležitost a nezklamala
Xerox: Příběh inovativního krále, který „skončil“ u kopírování
Hewlett-Packard: Když dva kamarádi položí základy miliardovému IT byznysu
Adobe: firma, která dala světu Photoshop
Google: Příběh drobečka, který ovládl (nejen) internetový svět
Sun Microsystems: Když síť je počítačem
Apple: Příběh firmy, která chtěla změnit (počítačový) svět
IBM: Příběh firmy, která přinesla počítač do každé domácnosti
Dell: Když malá myšlenka odstartuje miliardový počítačový byznys
Cisco Systems: Příběh o velmoci, která propojila svět