V následujících měsících bude podíl Applu nejspíš pomalu klesat, dominantní postavení si ale firma udrží ještě dlouho.
Analytická společnost Strategy Analytics informovala, že podíl známého amerického výrobce Apple na trhu s tabletu dosáhl ve třetím čtvrtletí letošního roku neuvěřitelných 95%. To je výsledek, kterým se může pochlubit jen velmi málo podniků. Applu se od jeho uvedení podařilo prodat na 8 milionů kusů tabletu iPad, podle analytiků ale zájem o tato zařízení poměrně rychle upadá a prodejní výsledky zcela nenaplňují očekávání Applu. I tak se ale Applu prakticky neexistující trh během pouhých několika měsíců podařilo přetvořit v miliardový byznys.
Důvodů pro fenomenální úspěch Applu je několik, tím prvním a hlavním je ale fakt, že Apple jednoduše byl na trhu první. O vstupu Applu do oblasti tabletů se poprvé spekulovalo už na konci loňského roku, firma pak vlastní tablet iPad oficiálně uvedla do prodeje počátkem dubna a způsobil podobné nákupní šílenství jako přichází s uváděním nových smartphonů iPhone.
Druhým důvodem pro úspěch Applu je pak skutečnost, že iPad dlouhou dobu neměl, a stále prakticky nemá, plnohodnotnou konkurenci. Netrpělivě očekávané zařízení HP Slate bylo několikrát odloženo a znovu obnoveno až firma před několika týdny představila jeho definitivní verzi. Bez nadsázky se dá říct, že tablet HP Slate 500 je vším, jen ne tím slibovaným „zabijákem iPadu, jak se jej společnosti Hewlett Packard a Microsoft snažily vykreslit. Konkurence v podobě výrobců Dell, Research In Motion a Samsung je na tom sice lépe, respektive její zařízení vypadají přinejmenším atraktivněji než Slate 500, i tak ale přišly příliš pozdě. Jinými slovy několikaměsíční nerušená dostupnost vedla k realizaci prodejů zhruba 7,9 milionů kusů iPadů jen za šest měsíců letošního roku.
V následujících měsících budeme, spolu s tím jak na trh vstoupí další výrobci a zařízení, pravděpodobně svědky klesajícího tržního podílu Applu. Vzhledem k nesporným kvalitám iPadu, je ale velmi pravděpodobné, že firma zůstane ještě několik dalších let dominantním hráčem na tomto trhu, který bude prakticky určovat jeho podmínky. Můžeme tak pozorovat paralelu s trhem smartphonů, na který Apple v roce 2007 vstoupil s jediným telefonem a během pár let jej od základů změnil.
Zdroj: Reuters