O možných následcích případného odchodu Steva Jobse ze společnosti Apple se diskutuje již dlouho. V posledních týdnech se vyrojily zprávy o Jobsových zdravotních problémech, které přilily olej do už tak ohnivých debat. Vše navíc korunovala zpráva, že si šéf bere až do června zdravotní dovolenou. Všichni se teď ptají, co bude dál. Uvědomují si však tito lidé, že Steve Jobs není ani zdaleka jediným problémem, který by měl Apple řešit?
Dalo by se bez nadsázky říct, že uplynulý měsíc byl ve znamení dvou témat: Windows 7 a Steve Jobs. V obou případech se vedly a stále vedou vášnivé debaty. Zatímco v prvním případě je diskutující osazenstvo víceméně spokojeno, mezi těmi druhými panuje doslova zděšení. Steve Jobs na půl roku opouští Apple! Co když odejde natrvalo? Má společnost nějaké plány? Má vůbec šanci bez tohoto člověka pokračovat?
Přehnané, řeknou si možná někteří. Přesto nezbývá než připustit, že na tom něco bude. Právě Jobs totiž vynesl firmu Apple z garáže až na vrchol. Když jej nakonec vedení firmy propustilo, byl to on, kdo se po několika letech triumfálně vrátil a znovu Apple postavil na nohy. Byl to on, kdo spojil funkčnost a design se silným marketingem a přinesl na svět iPod a iPhone. Svými projevy dojímá stovky přihlížejících, úspěch nového produktu na trhu se odvíjí od toho, jak jej dokáže Jobs prezentovat a „naočkovat“ lidem. Pokud na jevišti vypadá pobledle či vyhuble, nebo se na něm nedejbože vůbec neobjeví, akcie Applu začnou prudce klesat. A Jobs je také tím, kdo svým ujištěním, že je vše v pořádku, opět navýší jejich hodnotu. Jobs je zkrátka Apple a naopak.
Zapomeňme však nyní na okamžik na Steva Jobse, pokud to tedy vůbec lze, a podívejme se na celou věc z jiného úhlu. Apple má totiž jiný problém. Je totiž ke dnu stahován váhou cen svých produktů. Recese je v plném proudu, prodeje počítačů celosvětově klesají, a tím posledním, na co mají lidé peníze, jdou drahé, byť stylové produkty. Však si to přiznejme, Apple byl vždycky alespoň z části jakousi image a od hlavního proudu na trhu se odlišoval. Což je pochopitelně vykoupeno vyšší cenou.
Opravdovým problémem je pro Apple právě portfolio drahých produktů, především tedy notebooků, což se projeví právě v těchto těžkých ekonomických časech. To, že ani Apple není v případě recese imunní, dokazují akcie, které se za poslední půlrok propadly o více než polovinu. A propadá se i křivka znázorňující investice podniků a spotřebitelů do nových počítačových zařízení.
Co se týká prodeje notebooků, vedl si Apple v minulém roce nadmíru dobře. Výhledově však pro Apple nejsou nejbližší měsíce zrovna ideální. Jeho notebooky se budou prodávat, ale méně. Spotřebitelé nyní touží po „ultrapřenosných“ a hlavně „ultralevných“ zařízeních. Na trhu letí netbooky a každý výrobce počítačů se již chytil nabízeného lana a uvedl svůj vlastní produkt. Vlastně kromě Applu, to by bylo zřejmě pod jeho úroveň. Nebo snad pod úroveň Steva Jobse?
Zatímco ceny netbooků začínají třeba u výrobce Acer někde pod 300 dolary, za nejlevnější notebooky z nabídky Applu si musí zájemce připlatit přinejmenším dvojnásobek. A vlajková loď letošní výstavy Macworld? MacBook za 2 799 dolarů! Nelze popřít směrování zájmu na movitější zákazníky, nicméně vždy se vyplatí mít v kapse nějakou zálohu. Pro případ, že by něco nefungovalo tak, jak má.
Snad se tedy blýská na lepší časy a Apple už pilně pracuje na nějakém cenově přijatelném netbooku. Ostatně v kuloárech se o tom šušká už poměrně dlouho. Od věci by ostatně nebylo ani vymyslet nějakou levnější verzi iPhonu, který také v současné době není pro mnoho běžných spotřebitelů ve finančním dosahu. A takový cenově dostupný iPhone nano by mohl udělat díru do světa tak, jako už se to produktům Applu několikrát povedlo.
V každém případě přejme panu Jobsovi brzké uzdravení a pokud možno dřívější návrat než po avizovaných pěti měsících. Protože kdo jiný – a teď se vracím k úvodu dnešního příspěvku – by mohl nový netbook nebo iPhone lépe prezentovat než právě on?