O jedinečné schopnosti americké společnosti Apple určovat trendy technologického trhu po uvedení posledního zařízení iPad nemůže už nikdo pochybovat. S každým úspěšným produktem se nicméně zákonitě dříve nebo později objeví také alternativní řešení konkurence. A protože iPad zatím v prodejích hladce překonává všechny původní odhady, není překvapením, že svá vlastní podobná zařízení oznamuje jeden výrobce za druhým. Otázkou však zůstává, do jaké míry mají šanci na úspěch. Rozhodující roli bude přitom hrát zejména volba správné platformy.
Steve Jobs může být hrdý, prodal již 2 miliony iPadů
„Velmi tvrdě pracujeme na tom, abychom vyrobili dostatek iPadů pro každého,“ uvedl v prohlášení Steve Jobs, výkonný ředitel společnosti Apple. Toto ujištění případných zájemců rozhodně není nějakým sebestředným výkřikem, zájem o iPad totiž překonal veškerá očekávání. Začátkem tohoto týdne společnosti ohlásila, že za prvních 60 dnů od uvedení na trh prodala více než 2 miliony kusů. Kvůli vysoké poptávce na domácím trhu byl Apple dokonce nucen odložit zahájení celosvětového prodeje.
O tom, že má iPad vysoký růstový potenciál se shodují také analytické společnosti, které byly nuceny přehodnotit své výhledy prodejů tohoto zařízení pro letošní rok. Podle údajů IDC by se do konce roku mohlo prodat až 7,6 milionů kusů iPadu. A významně by měl růst také celý trh s tablety, jejich dodávky by do konce roku 2014 měly dosáhnout až 398 milionů kusů.
Konkurence roste jako houby po dešti
Není tedy překvapením, že potenciálu tohoto typu zařízení, které se na trhu objevilo už v 90. letech, ale tehdy nedokázalo vzbudit větší zájem zákazníků, by rádi využili také další výrobci počítačů. Ti nyní hromadně ohlašují vlastní produkty, které by Applu měly konkurovat. Samozřejmě je v tomto ohledu nutno hovořit o zavedených a významných společnostech, do přímé konkurence nelze totiž řadit laciné asijské napodobeniny, které se objevovaly už v případě neméně oblíbeného telefonu iPhone.
Prvním protihráčem, který si porovná síly s Applem, bude společnost Dell. Ta začátkem minulého týdne oficiálně představila zařízení Streak, tablet s 5palcovým dotykovým displejem, který poběží na operačním systému Android. Streak je oproti iPadu s displejem o úhlopříčce 9,7 palců výrazně menší a mohl by se tak stát vhodným spojovacím článkem mezi běžným chytrým telefonem a tabletem s velkou obrazovkou. Navíc bude podporovat technologii flash, kterou Apple do svého iPadu nezahrnul, a byl za to vývojáři kritizován. Prodej by měl být zahájen už tento pátek ve Velké Británii s cenou začínající na 429 librách, což je částka srovnatelná s nejnižším modelem iPadu.
Rodící se konkurence. Dell Streak
„Streak je přenosný a mobilní, takže ho snadno můžete nosit v kapse. Na to, zda Dell dokáže prodat miliony kusů, je však těžké odpovědět. Potenciál tady určitě je,“ uvedl pro agenturu Reuters Will Stofega, analytik společnosti IDC, který měl možnost zařízení vyzkoušet. Podle něj bude klíčové, aby měli uživatelé k dispozici dostatečný počet užitečných aplikací, v opačném případě zůstane Streak bez většího zájmu.
Velký potenciál má Android
Vývojáři do této chvíle vytvořili už více než 5 tisíc nových aplikací speciálně pro iPad, přičemž bez větších problémů by měla fungovat také většina z více než 200 tisíc aplikací dostupných pro iPhone. Pro Android z dílny společnosti Google v současné době existuje přibližně 50 tisíc aplikací, které byly napsány pro mobilní telefony využívající tento systém. Podobně jako v případě Applu by však neměl být problém využívat je na novém zařízení Streak. Pro efektivnější fungování a přizpůsobení funkcí například většímu displeji musejí nicméně vývojáři své aplikace předělávat jak v případě Androidu, tak pro iPad, takže v tomto nelze rozdíl shledávat. Na rozdíl od Applu však vývojáři pro Android nemusí Googlu platit licenční poplatky za každou prodanou aplikaci.
Potřeba klíčových „killer“ aplikací se týká také dalších výrobců, kteří se rozhodnou pro systém Android. Vlastní tablet s 7palcovým displejem tímto systémem v současné době připravuje také druhý největší světový výrobce počítačů Acer, přičemž na trh by ho měl uvést už na podzim. Mezi Androidem a dostupnými alternativami se rozhoduje i Toshiba. Viceprezident Jeff Barney však přiznává, že z hlediska ceny nemá Android konkurenci.
Jeho výhodou je také snadná přenositelnost v rámci hardwaru, což spolu s dostatečnou nabídkou aplikací činí tento systém nejpravděpodobnějším kandidátem proti iPadu. Bob Morris, ředitel divize mobilních technologií společnost ARM, pro americký list The Wall Street Journal uvedl, že v současné době ví až o čtyřech desítkách připravovaných zařízení typu tablet a elektronických čtečkách, z nichž polovina by mohla pracovat se systémem Android. Společnost ARM se zabývá výrobou mikročipů do mobilních telefonů a dalších zařízení.
Windows 7 z kola ven?
Vyloučený ze hry ovšem zatím není ani Microsoft. Tchajwanský výrobce Asustek totiž začátkem týdne oznámil vlastní tablet nazvaný Eee Pad, který poběží na systému Windows 7. Zařízení, které by se do prodeje mělo dostat v prvním čtvrtletí roku 2011, by mělo být dostupné ve dvou verzích, 10 a 12palcové, a jeho cena by měla začínat na 399 dolarech. Oproti iPadu by měl Eee Pad disponovat například USB porty nebo fotoaparátem.
Do jaké míry Windows 7 představují správnou volbu, je těžké odhadnout. Ve stínu nedávného přerušení vývoje tabletu HP Slate, který měl na tomto sytému původně běžet, se ovšem nejeví příliš optimisticky. Představitelé HP totiž údajně nebyli spokojeni s jeho rychlostí ani vysokými nároky na spotřebu energie. V neprospěch hraje také vysoká cena licence, která by každý přístroj značně prodražila. Využívání Androidu naproti tomu není ze strany Googlu zpoplatněno.
Pro konkurenci bude důležité „jak a kde“
Zájemců o přivlastnění si alespoň části z trhu, kterému zatím díky iPadu dominuje společnost Apple, je tedy více než dost a nepochybně přibudou další. Dá se tak očekávat dlouhý boj, jehož vítěz je zatím neznámý. Favoritem pochopitelně zůstává Apple, který podobně před lety představil telefon iPhone a zatím ho žádný konkurenční výrobce nedokázal vlastním produktem svrhnout z trůnu. Podle analytiků může důležitou roli v úspěchu krom jiného sehrát také marketing a orientace na správný trh.
„Pokud se snažíte soupeřit s tablety, příliš šance nemáte. Dobrou strategií by však mohlo být zacílení produktu na rozvojové trhy,“ říká Jack Gold, prezident a analytik společnosti J.Gold Associates. Na těch se totiž neprodává příliš mnoho počítačů, ale roste poptávka po chytrých telefonech.
Pokud by tedy někdo této skupině uživatelů dokázal nabídnout zařízení, které by mělo větší displej než telefon a zároveň mohlo do jisté míry suplovat počítač, mohl by uspět. Podle Golda by v takovém případě bylo potřeba správně odhadnout poměr mezi funkcionalitou, velikostí a hmotností. „Problém může nastat, když se takové zařízení nevleze do kapsy,“ říká Jack Gold s tím, že zabodovat by v tomto směru mohl právě Dell se svým novým tabletem Streak.
Přečtěte si také
iPad táhne, akcie Applu rostou především kvůli němu
Zájem o Apple iPad překonal očekávání analytiků. Nastává vzkříšení tabletů?
Apple prodal už 2 miliony iPadů
7 hlavních hrozeb pro byznys Apple