Zpráva o akvizici výrobce chytrých telefonů Palm, která v polovině minulého týdne oblétla svět, vzbudila velké ohlasy mezi analytiky. Podle některých se Hewlett-Packard (HP) koupí prodělečné firmy za více než miliardu dolarů pouští na tenký led a riskuje více, než by musel. Na druhou stranu jsou smartphony v současné době nejrychleji rostoucím segmentem na trhu mobilních telefonů. Pokud by se tedy podařilo šikovně zkombinovat silné zázemí HP s technologických potenciálem Palmu, mohla by vzniknout konkurence i těm nejvýznamnějším hráčům v této oblasti. Může HP vůbec něco ztratit?
Současné sídlo společnosti HP v kalifornském Palo Altu
S trochou nadsázky by se dalo říct, že se uzavírá příběh jednoho velkého odloučení. Poté, co se před deseti lety vydali každý svou cestou, dochází nyní k jejich společnému setkání pod křídly někoho jiného. Hovoříme samozřejmě o společnostech Palm a 3Com, které se v roce 2000 rozdělily a nyní je obě koupil počítačový gigant Hewlett-Packard (HP). Minulý týden byla oznámena akvizice Palmu v hodnotě 1,2 miliardy dolarů. Krátce předtím HP oznámilo, že dokončilo akvizici 3Com Corporation v hodnotě 2,7 miliard dolarů.
Společnost HP je občas s nadsázkou označována jako „největší počítačová frančíza“, tedy firma, která je schopna absorbovat jiné technologie a značky a zařadit je pod slavné logo HP. A svou poslední oznámenou akvizicí svou roli jednoznačně potvrzuje. Za každou akcii společnosti Palm zaplatí 5,7 dolarů, což je o 23 procent více, než byla jejich hodnota v den oznámení obchodu, a téměř o polovinu více než na přelomu března a dubna.
Ztrátový Palm a silná konkurence
HP tak jednoznačně ukazuje, že to na trhu chytrých telefonů ještě nevzdalo a naopak plánuje frontální tažení proti současným nejvýznamnějším hráčům, jako jsou Nokia, Apple či Research in Motion (RIM). Podle některých analytiků sice nejnovější akvizice z dlouhodobého hlediska smysl dává, cena je však neúměrně vysoká. Především tedy z pohledu toho, že Palm je posledních 11 čtvrtletí v červených číslech. Ztráta za poslední období činila 18,5 milionů dolarů a za předchozí dokonce téměř 90 milionů.
„Trh chytrých telefonů je velmi konkurenční, akvizice je tedy jen první kapitolou v příběhu dlouhého čekání. Z našeho pohledu je však možné, že se pod křídly HP podaří produktům Palmu nabrat nový dech,“ říká Mark Moskowitz, analytik společnosti J.P. Morgan, která se specializuje na finanční služby. Podle něj má Palm především problém oslovit nové zákazníky. Jeho mobilní produkty postavené na platformě webOS se totiž moc neprodávají. V průběhu minulého roku společnost uvedla na trh dva telefony Palm Pre a Pixy, ty však v prodejích ani zdaleka nenaplnily očekávání.
Současné sídlo společnosti Palm v kalifornském Sunnyvale
Opravdu silnou konkurenci tohoto trhu potvrzuje i Jon Rubinstein, současný výkonný ředitel společnosti Palm, který povede nově vzniklou divizi v HP, a částečně tím zdůvodňuje i neúspěch obou zařízení. Rubinstein je bývalý zaměstnance Applu a stál za vývojem úspěšného přehrávače iPod, proto ho Palm najal, aby vyvinul telefon Pre a operační systém webOS.
„Palm by mohl pokračovat na vlastní pěst, ale spojení s HP mu umožní rozvíjet se mnohem rychleji. HP má totiž neuvěřitelné možnosti,“ uvedl Rubinstein v rozhovoru pro agenturu Bloomberg. Společnost HP, která má v současné době k dispozici hotovostní kapitál ve výši 13 miliard dolarů, chce do výzkumu, vývoje a marketingu Palmu ročně investovat 190 milionů dolarů. Díky tomu by mohla posílit svou pozici na trhu chytrých telefonů, který by podle odhadů výzkumné společnosti ISuppli měl v roce 2010 růst až o 36 procent.
Přiměřený risk nebo vyhozené peníze?
HP v současné době na tomto trhu se svým komunikátorem iPaq zaujímá podíl pouhých 0,1 procenta a divize, která se zabývá jeho vývojem, zaznamenala za poslední čtvrtletí propad příjmů o více než 50 procent. Aby se tedy akvizice Palmu vyplatila a HP uspělo, bude muset nejen oslovit nové zákazníky, ale především softwarové vývojáře, kteří by vyvíjeli nové aplikace, hry a nástroje právě pro telefony Palm. Problémem bude, že řada z nich je už nyní zcela vytížena vývojem aplikací pro Apple, Android a RIM. Pro systém webOS nyní existují zhruba dvě tisícovky aplikací, iPhone jich nabízí více než 185 tisíc.
„Jenom díky tomu, že má nyní HP ve svém portfoliu chytré telefony neznamená, že se zítra lidé vzbudí a řeknou si: Aha, toto bude nový Apple,“ uvedl pro Bloomberg David Garrity ze společnosti GVA Research LLC. Podle něj má Apple celou řadu věcí, kterými HP nedisponuje, ať už se jedná o samotné aplikace nebo jejich distribuci prostřednictvím iTunes. Jeho skepsi přitom sdílejí také další analytici.
„Takže HP vlastně zaplatí 1,2 miliardy dolarů za společnost, které rapidně klesají prodeje, s prakticky žádnou zákaznickou základnou a která byla poslední tři čtvrtletí na pokraji krachu,“ říká Kevin Hunt ze společnosti Hapoalim Securities. HP vlastně získá pouze operační systém a několik inženýrů a kvůli tomu bude muset dlouhou dobu financovat významné ztráty, než vůbec objeví vidina nějakého výdělku v této oblasti, dodává.
Jon Rubinstein
Naproti tomu se objevují i komentáře, ve kterých je akvizice označována jako „relativně nenákladná sázka do loterie“, díky které by HP mimo jiné mohlo svým firemním zákazníkům přinést řadu výhod. Otázkou zůstává, zda by nebylo užitečnější tyto prostředky investovat spíše do oblasti softwaru. To, že HP získá vlastní operační systém webOS, je sice do značné míry výhoda, na druhé straně je na trhu systém Android, který by společnost mohla využívat bez jakékoliv akvizice.
Systém webOS a jeho vyhlídky
Objevují se také dohady, že HP chce webOS využít v souvislosti se svým chystaným tabletem HP Slate, který měl původně běžet Windows 7. S jeho rychlostí však údajně představitelé HP nebyli příliš spokojeni. Jednak kvůli vysokým nárokům systému na spotřebu energie a také vysoké ceně licence, která by každý přístroj značně prodražila.
Nejisté je také další trvání partnerství se společností Microsoft. Systém Windows Mobile totiž běží na zmiňovaných komunikátorech iPaq a webOS se tak pod křídly HP automaticky stává nepříjemným konkurenčním produktem. Todd Bradley, viceprezident HP, sice minulý týden oznámil, že Microsoft i nadále zůstane strategickým partnerem, nespecifikoval však, zda pouze pro oblast počítačů nebo také telefonů. Podle analytiků je akvizice pro Microsoft v každém směru nepříjemná.
Jak se akvizice Palmu, která by měla být formálně uzavřena do konce července 2010, nakonec projeví na pozici HP v oblasti chytrých telefonů, je zatím těžké odhadovat. Dá se však očekávat, že nejbližších 12 až 24 měsíců se to na podílu nijak výrazně neprojeví. HP je každopádně co se týče akvizici velmi zkušený hráč, stačí připomenout například úspěšnou koupi společnosti EDS a do jisté míry také Compaq. Mark Hurd, výkonný ředitel HP, má před sebou v každém případě velmi náročné období, které prověří, jak má společnost pod kontrolou.
Přečtěte si také
Akvizice 3Com: Jde o promyšlený tah, Cisco se však obávat nemusí
Hewlett-Packard: Když dva kamarádi položí základy miliardovému IT byznysu
Palm uvedl nový telefon, který by měl konkurovat iPhonu